Filmhuis Den Haag presenteert rondom International Women’s Day een speciaal programma rond vrouwelijke makers. The Female Gaze viert vrouwen in het filmberoep en vertelt verhalen van vrouwen over de hele wereld. Van comedy tot drama tot horror: The Female Gaze is overal.
Waarom?
Ten eerste omdat dit stuk voor stuk vette films zijn, waarvan we een groot deel niet eerder gedraaid hebben. Ten tweede, omdat het nodig is. Zowel voor als achter de camera zijn vrouwen in de filmwereld ondergerepresenteerd. Dit gepaard met wereldwijde genderverschillen op het gebied van o.a. inkomen, gelijkheid en veiligheid maakt dat wij ons als Filmhuis Den Haag altijd sterk maken om de stemmen van vrouwen te laten horen en om hun blik op ons witte doek te laten zien. Dat doen we het hele jaar door, maar in maart nog eens flink extra.
Op het programma
In de hele maand maart draaien we moderne klassiekers geregisseerd door vrouwen. Je ziet onder meer het enerverende Girlhood van Céline Sciamma, lgbtqia+ comedy But I’m A Cheerleader van Jamie Babbit, Julie Dash’ Daughters of the Dust (van grote invloed op Beyoncé’s Lemonade) en Revenge, waarmee Coralie Fargeat zich al vóór The Substance bewees als spraakmakende regisseur van feministische horror.
Centraal op het programma staat het werk van Marleen Gorris, de Nederlandse filmmaker die met Antonia als eerste vrouwelijke regisseur een Oscar won. Haar films zijn stuk voor stuk verhalen over de belevingswereld van vrouwen, gemaakt in een tijd waarin dat allesbehalve vanzelfsprekend was.
Op 8 maart besteden we extra aandacht aan verhalen van vrouwen die urgent gehoord moeten worden. Als voorfilm zie je op deze dag de korte film Roya Was Here van Nafiss Nia, een ode aan de kracht van vrouwen die zich niet laten onderdrukken in Iran. Documentaire Writing Hawa is een aangrijpend portret van Afghaanse vrouwen in de voorafgaand aan en tijdens de terugkeer van het Taliban-regime.