Is Paul Verhoeven een Haagse maker te noemen? Zeker! Verhoeven verhuisde met zijn ouders in 1943 naar het Haagse Bezuidenhout. In 1955 begon hij zijn studie wiskunde en natuurkunde aan de Rijksuniversiteit Leiden. Dit was ook het jaar dat hij zijn eerste amateurfilmpjes maakte, met een 16-millimeter camera die hij cadeau kreeg van zijn oom. Twee van zijn vingeroefeningen met film zijn bewaard gebleven: Kopjes koffie en De zoen, beide uit 1959. In 1961 regisseerde hij het in Den Haag gefilmde Niets bijzonders in de stijl van de Franse Nouvelle Vague, in 1963 gevolgd door Feest! Als locatie werd Verhoevens oude middelbare school gekozen. De laatste film uit dit Haagse eerbetoon aan Paul Verhoeven is De worstelaar, welke niet in Den Haag is opgenomen, maar wel is geproduceerd door de Haagse filmmaker en producent Nico Crama.
De aan Den Haag gelieerde kortfilms die Verhoeven tussen 1959 en 1971 maakte, kunnen gezien worden als historische documenten die niet alleen getuigen van het filmklimaat, of gebrek daaraan, in het Nederland van de jaren zestig en zeventig, maar ook het nodige laten zien van het leven op een Haagse middelbare school, van straatbeelden en van de veelbesproken seksuele revolutie in die periode. De vijf films die wij vertonen zijn ook van belang omdat ze een indruk geven van de ontwikkeling van Paul Verhoeven als filmmaker. Toen hem in 1975 zijn mening gevraagd werd naar de waarde van de korte film, was Verhoeven gedecideerd. Voor hem was de korte film geen doel op zich, maar een voorbereiding op de lange speelfilm. Het is een manier om naar de films in dit programma te kijken: als voorstudie voor Wat zien ik?, Turks Fruit, Keetje Tippel en Soldaat van Oranje, of zelfs Verhoevens Hollywood-producties.
Bij de Q&A schuiven tevens Verhoevens toenmalige cameraman Frits Boersma en producent Nico Crama aan. De kaartverkoop voor het evenement is reeds van start gegaan. Lees meer over deze maand op de site van Filmhuis Den Haag.